Bali Travel was erg behulpzaam bij het organiseren van deze reis. Geen vraag of verandering was teveel. Op Java hadden we 6 dagen een vaste gids en chauffeur, wat prettig was. De gids sprak goed Nederlands en wist de leuke plekjes te vinden. Dank daarvoor, Wawan! Chauffeur Tony heeft ons veilig door het, qua verkeer, chaotische Java geloodst. De hotels waren prima, de ene nog mooier dan de andere met de kanttekening dat de (kleine)kamer van Hotel Viva in Kediri onder de maat was. Verschrikkelijk uitzicht (op een meter van het raam een muur/hek met prikkeldraad erboven) en het douchewater bleef koud. Het menu/ eten daarentegen was super lekker en spotgoedkoop. Het hotel 101 in Malang had een super kamer maar de keuze voor eten was daar minimaal. Gids had ons afgeraden buiten de hotels te eten. Wat ik daarvan heb gezien op Java/ Bali denk ik wel dat hij daar gelijk in had. Mensen op Java is het vriendelijkst volk dat ik ooit ben tegen gekomen. Nadeel van Java is wel dat het een groot eiland is en je veel tijd kwijt bent met reizen.
Ook op Bali een aantal dagen met dezelfde gids en chauffeur voor de excursies op pad. Gids Putu sprak ook Nederlands en kletste de hele dag “de gaten in je sokken”. Wat soms wel vermoeiend was. Omdat we op Java al verschillende batik/zilversmeden/leerbewerkers/ wajangpopmakers/ houtkunstenaars hadden bezocht hebben we daar op Bali van afgezien. Gids Putu bleef aandringen om dat toch wel weer te doen. Het kostte enige overreding om hem duidelijk te maken dat we dat niet wilde.
Ook de hotels op Bali krijgen een dikke prima. Keurig, schoon, luxe, mooi. Het resort Melia Bali in Nusa Dua vonden wij te groot, te toeristisch en er duidelijk op gericht de toeristen zo snel mogelijk zoveel mogelijk geld uit hun zak te kloppen. BV Taxi service bij de ingang van het resort rekent het dubbele van de ritprijs dan een taxi die je buiten het resort zelf regelt. Bovenop de prijzen op de menu’s die je ziet, komt nog een tax/ bedieningsbedrag dat er niet om liegt. Eten en drinken was sowieso erg duur daar.
De transfer van Melia Bali naar het vliegveld is door de agent vergeten. Toen ik belde om te vragen waar ze bleven, werd gezegd dat de chauffeur onderweg was. Toen een baliemedewerker van Melia Bali een half uur later belde, bleek dat er niemand onderweg was, we een taxi moesten nemen en dat die betaald zou worden. De taxi die ons naar het vliegveld bracht was er geen van het hotel. Hiervoor werd Blue taxi gebeld. Fijn voor de lokale agent, want die was de helft goedkoper dan de taxi van het hotel.
De tours en excursies waren prima geregeld. Op Java kregen we bij iedere excursie een leuke specialistische gids. Je kon wel merken dat Wawan overal “bekenden” had. Ook zijn we met hem naar een plantage geweest van de familie Meier en dat was echt “ de kers op de taart”. De excursie was niet gepland maar had hij zelf geregeld. Mooi, interessant, bijzonder.
We hebben een hele fijne reis gehad. Bewondering voor de mensen daar die zo weinig hebben. Een langgekoesterde wens van mijn man is in vervulling gegaan. Ik heb de laatste dagen mijn familie uit Australië eindelijk weer gezien en sommige voor het eerst ontmoet. Of we ooit nog een keer teruggaan......dat denk ik niet. Het is een prachtige ervaring die ons heeft laten inzien dat we niet moeten klagen in Nederland.
Hotels in de reis: Atria Magelang/Magelang, KJ Hotell/Yogyakarta, Viva Hotel/Kediri, The 101 OJ/Malang, Kalibaru Cottages/Kalibaru, Adi Assri Resort/Pemuteran, Aneka Lovina Resort/Lovina, Saren Indah Resort/Ubud, Rama Candidasa/Candidasa, Melia Bali/Nusa Dua