Alle antwoorden op een rij

Veelgestelde vragen

cultuur-processie-bali

Er komt heel wat kijken bij een verre reis naar Indonesië en wij kunnen ons goed voorstellen dat u nog allerlei praktische en inhoudelijke vragen hebt. Hier vindt u vast een selectie van de meest gestelde vragen.

Reserveren bij Bali Travel

Kan ik mijn reservering wijzigen?

Of u uw reservering kunt wijzigen hangt af van de status van uw reservering en van de voorwaarden die aan uw vliegticket en reis zitten. Dit wordt door de vliegmaatschappij bepaald en niet door Bali Travel. Mocht u willen wijzigen dan moet eerst bekeken worden of het ticket al is geprint. Bali Travel moet altijd contact opnemen met de vliegmaatschappij en zijn er aan het wijzigen bijna altijd kosten verbonden. Is het ticket nog niet geprint, dan is het eenvoudiger om een aanpassing te maken.

Kan ik annuleren, en hoe doe ik dat?

Annuleren dient ten alle tijde schriftelijk te gebeuren. U stuurt uw annulering per email dan wel per post. Na ontvangst wordt uw annulering in behandeling genomen. De annuleringsvoorwaarden kunt u terug vinden in onze Algemene Voorwaarden. Indien u tickets heeft gereserveerd die non-refundable zijn en reeds uitgegeven, dan zijn de annuleringskosten altijd 100%. Nadat uw annulering behandeld is krijgt u per mail hiervan de bevestiging/annuleringsnota. U kunt deze nota indienen bij uw verzekeringsmaatschappij, zij bepalen of u de annuleringskosten vergoed krijgt.

Kan ik veilig en vertrouwd boeken bij Bali Travel?

Ja, want Bali Travel is aangesloten bij het SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden) en het Calamiteitenfonds. Binnen de grenzen van de SGR-garantieregeling vallen onze reizen onder de garantie van het SGR. Dit houdt in dat het SGR u als consument verzekert uw vooruitbetaalde reisgeld terug te krijgen, als zijn wederpartij door financieel onvermogen de overeengekomen tegenprestatie niet kan nakomen. Voor zover de overeenkomst mede het vervoer omvat en de plaats van bestemming reeds is bereikt, wordt zorg gedragen voor de terugreis. Meer informatie vindt u op: https://www.sgr.nl/

Het Calamiteitenfonds draagt er in geval van een door het Calamiteitenfonds vastgestelde calamiteit zorg voor, dat u als consument die deelneemt aan een door ons verzorgde reis:
- (een deel van) uw reissom vergoed krijgt indien wij de reis als gevolg van een calamiteit niet of niet volledig hebben kunnen uitvoeren.
- de noodzakelijke meerkosten vergoed krijgt wanneer wij als gevolg van een calamiteit de reis hebben moeten aanpassen of indien u vervroegd heeft moeten terugkeren naar huis. Onder calamiteit wordt verstaan een door molest of natuurramp veroorzaakte abnormale gebeurtenis. Meer informatie vindt u op: https://www.calamiteitenfonds.nl.

Kan ik mijn reservering met creditcard betalen?

Bali Travel accepteert geen creditcardbetalingen.

Hoe kan ik Bali Travel buiten kantoortijden bereiken?

Buiten kantoortijden zijn wij bereikbaar via ons noodnummer die u heeft ontvangen bij uw reisbescheiden. Daarnaast zijn wij per email en Whatsapp 7 dagen per week bereikbaar.

Kan ik een afspraak maken en langskomen op jullie kantoor ?

U kunt bij ons langskomen op ons kantoor in het centrum van Rotterdam om uw reis te bespreken, echter dit kan alleen op afspraak. Eventuele klachten worden enkel schriftelijk en/of telefonisch afgehandeld.

Hoe gaan we om met uw persoonsgegevens?

Bali Travel gaat zeer zorgvuldig om met uw persoonsgegevens. De gegevens die u invult voor het maken van een reservering of het aanmelden op de mailinglist hebben wij nodig om die betreffende service te verlenen.
De door u ingevulde gegevens worden, indien u dit heeft aangegeven, alleen gebruikt voor het versturen van onze nieuwsbrief en voor het uitvoeren van bijvoorbeeld kortingacties.
Uw gegevens worden in géén geval doorgegeven aan derden.

Kan ik een preferentie/voorkeur doorgeven?

Een preferentie is een voorkeur. Deze wordt doorgegeven aan de betreffende uitvoerder, maar kan nooit gegarandeerd worden. Het gaat hier om zaken als stoelvoorkeur, ligging van de kamers, dieetwensen, etc.

Wat houdt ssl in op de website?

Een SSL certificaat zorgt voor een beveiligde verbinding tussen de website en de bezoeker van de website. Alle gegevens die de bezoeker naar de website stuurt, worden gecodeerd en kunnen onderweg niet gestolen worden.

Reisdocumenten en visum

Heb ik een visum voor Indonesië nodig?

Bij een verblijf in Indonesië tot maximaal 30 dagen kunt u met een Nederlands of Belgisch paspoort het visum bij aankomst kosteloos verkrijgen. Dit kosteloze visum kan niet worden verlengd, dus verblijft u langer dan 30 dagen in Indonesië, dan dient u het visum al vóór vertrek te regelen.

Uw paspoort dient altijd nog minimaal 6 geldig te zijn bij terugkomst in Nederland.

Verblijft u langer dan 30 dagen in Indonesië, dan dient het visum van te voren aangevraagd te worden. Dit kan via de Indonesische ambassade of via een visumbemiddelingsbureau. Deze laatste rekenen wel extra kosten door voor hun dienstverlening.

Het visum-aanvraagformulier kunt u downloaden via de volgende link:  http://visa4indonesia.nl/

Heeft u niet de Nederlandse of Belgische nationaliteit, informeer dan bij de Indonesische ambassade naar de voor u geldende visa-regelgeving.

N.B. Het gratis visum bij aankomst geldt voor 5 luchthavens: Denpasar, Jakarta, Medan, Surabaya en Batam.

Hoe lang moet mijn paspoort geldig zijn?

Voor uw reis naar Azië is een geldig paspoort vereist. Dit paspoort dient na terugkomst nog minimaal 6 maanden geldig te zijn. Controleert u niet alleen uw paspoort maar ook of er voor uw reis een visum benodigd is.

Wanneer krijg ik mijn vliegticket en alle reisbescheiden?

U krijgt uw reisbescheiden na ontvangst van uw betaling uiterlijk 2 weken voor vertrek per e-mail of per post thuis gestuurd. Losse vliegtickets krijgt u na betaling dezelfde dag toegezonden.

Verzekeringen en garanties

Is Bali Travel lid van SGR en Calamiteitenfonds?

Bali Travel is aangesloten bij het SGR en het Calamiteitenfonds.
Alle reizen, met uitzondering van vluchten per lijndienst die geen onderdeel uitmaken van een pakketreis, vallen onder de garantie van het SGR. De SGR garantie houdt in dat de consument ervan verzekerd is zijn vooruitbetaalde reisgeld terug te krijgen, als de wederpartij door financieel onvermogen de overeengekomen tegenprestatie niet kan nakomen. Voor zover de overeenkomst mede het vervoer omvat en de plaats van bestemming reeds is bereikt, wordt zorggedragen voor de terugreis.

Wat voor verzekering heb ik nodig?

Het afsluiten van een goede reis-en/of annuleringsverzekering is noodzakelijk voor een vakantie naar Indonesië. Via onze website kunt u deze eenvoudig online afsluiten. Heeft u reeds een reisverzekering, controleer dan of deze werelddekking biedt. Is dit niet het geval, laat uw huidige dekking dan uitbreiden met deze werelddekking.

Goed verzekerd op reis

Reizen en op vakantie gaan doet u voor uw plezier. Daar wilt u van genieten. Toch kan er ook dan wat gebeuren. Diefstal, een ongeluk of ziekte. Het kan ons allemaal overkomen; ook op vakantie.

Mocht er toch iets vervelends gebeuren, dan bent u met Europeesche Verzekeringen uitstekend beschermd tegen de eventuele gevolgen. Met een reisverzekering als er tijdens de vakantie wat gebeurt en een annuleringsverzekering wanneer u niet kunt vertrekken of plotseling naar huis moet terugkeren.

De reisverzekering

Het zal u tijdens een vakantie maar gebeuren: u wordt bestolen, krijgt pech onderweg of moet naar het ziekenhuis. Op die momenten kunt u ontdekken hoe belangrijk een goede reisverzekering is.

De reisverzekering vergoedt niet alleen de schade die op reis ontstaat door diefstal of verlies. Ook de extra kosten waar u in het buitenland voor kunt komen te staan bij ziekte en/of ongeval. Hulpverlening is een belangrijk onderdeel van de verzekering en is standaard verzekerd.

De reisverzekering biedt hulp en dekt ook de kosten als u onverwacht naar huis terug moet, bijvoorbeeld omdat een naast familielid is overleden. Of als u een ongeval krijgt op reis en in het ergste geval wanneer u komt te overlijden.

100% vergoeding van medische kosten gemaakt in het buitenland

Ook met een goede zorgverzekering is het verstandig een reisverzekering af te sluiten.

De annuleringsverzekering

U heeft een vakantie geboekt en tussen het moment van boeken en vertrek bestaat de kans dat u door een onvoorziene omstandigheid niet op reis kunt gaan. Moet u de reis annuleren, dan brengt de reisorganisatie u daarvoor kosten in rekening. Deze kunnen oplopen tot 100% van de reissom als de annulering vlak voor de vertrekdatum ligt.

Wordt u tijdens de vakantie een paar dagen in een ziekenhuis opgenomen, of moet u eerder naar huis terugkeren, dan biedt de annuleringsverzekering ook uitkomst. De niet-gebruikte reisdagen worden vergoed.

Ook bij ‘last-minute' reizen is het verstandig een annuleringsverzekering af te sluiten; de kosten van annulering zijn dan namelijk het hoogst!

Belangrijk

Annuleringskosten, vanwege een ziekte, aandoening of afwijking die drie maanden voordat de verzekering werd afgesloten al bestond of klachten veroorzaakte, worden niet vergoed.

Dit geldt voor alle verzekerden, familieleden in de 1e en 2e graad en huisgenoten.

Deze uitsluiting is niet van toepassing indien de verzekering binnen 7 dagen na boeking van de reis wordt afgesloten.

Geneesmiddelen en vaccinaties

Heb ik vaccinaties nodig?

Bali Travel werkt samen met Thuisvaccinatie.nl. Voor informatie over eventuele benodigde vaccinaties voor een reis naar Indonesië verzoeken wij u om contact op te nemen met Thuisvaccinatie.nl. Zij kunnen u een goed advies geven en zijn goed op de hoogte van de actuele situatie voor elk gebied welke u wilt bezoeken.

Vliegen

Wat is een E-ticket?

Een E-ticket is een print van een bestaande en uitgegeven vliegticketreservering. Het enige dat de passagier ontvangt is een reisschema en een unieke code die overal geldig is. (Bij het inchecken, de douane, enz.)

Hoe lang is het vliegen naar Bali?

De vluchtduur naar Bali is ongeveer 16,5 uur bij een rechtstreekse vlucht. Een vlucht met overstap duurt al snel 18 uur of langer. U komt aan op luchthaven van Bali, Ngurah Rai International Airport.

Hoe lang van te voren moet ik inchecken en op het vliegveld zijn?

Zorg dat u in ieder geval drie uur vóór vertrek van uw vlucht incheckt. Als u bijvoorbeeld meer beenruimte wilt of niet bij de wc of juist wel wilt zitten maakt u meer kans als u vroeg incheckt.
Bij vrijwel alle luchtvaartmaatschappijen is het mogelijk om vanaf 48-24 uur vóór vertrek (dit verschilt per vliegmaatschappij) vast online in te checken via de website van de vliegmaatschappij. U reserveert dan zelf uw stoel en omzeilt hiermee de vaak lange wachtrijen op de luchthaven.

Aankomst en verblijf op Bali

Hoe herken ik de chauffeur bij aankomst op het vliegveld?

Uw chauffeur herkent u bij aankomst op het vliegveld aan het bordje met uw naam en Bali Travel erop. Ook heeft u alle contactgegevens van onze reisagent in uw reisbescheiden.

Wie handelt eventuele vragen / problemen af op de plaats van bestemming?

Het kan altijd zo zijn dat u op vakantie een opmerking of klacht heeft. Klachten na afloop van de reis hoeven niet nodig te zijn. Veelal kunnen tekortkomingen ter plaatse op eenvoudige wijze worden opgelost. Meldt uw opmerking direct aan onze lokale contactpersoon en de gids. Bali Travel staat in nauw contact met onze lokale partner om eventuele tekortkomingen direct op te lossen. Daarnaast kunt u Bali Travel altijd contacten via ons noodnummer en per mail die u heeft gekregen bij uw reisbescheiden.

Wat houdt een driepersoonskamer in?

Op Bali bestaat een driepersoonskamer vrijwel altijd uit een tweepersoonskamer waar door het hotel een extra bed wordt bijgeplaatst. Bij de betere hotels is dit een volwaardig bed, bij de eenvoudigere hotels kan een extra bed bestaan uit een opklapbed of soms zelfs een matras op de grond.